Övriga frågor A-Ö

Avgifter och avier

Alla frågor om avgift eller om avgiftsavier hänvisas till Renew på telefon 08-34 38 00 eller mail: boende@renewservice.se. Renews kontaktsida: https://renewservice.se/kontakt/

Avgiftsavierna går att få som e-faktura direkt till din bank på nätet. Vill du ansluta till e-faktura gör du det hos din internetbank. De går även att hämta via boendeportalen PHM Digital (tidigare realnode).

Skulle du ha problem att betala avgiften i tid är det mycket viktigt att du omedelbart hör av dig till styrelsen. Alla missade avgifter och andra skulder till föreningen lämnas till inkasso.

Boendetjänster

Vår tekniska förvaltare, Renew Service, erbjuder reparationer och installationer i din bostadsrätt via en så kallad Handyman. Det inkluderar snickare, målare, rörmokare, elektriker med mera. 

Obs! Dessa tjänster sker mot ersättning, se gällande priser på länken ovan..

Brandsäkerhet

Bränder i bostäder är mer än dubbelt så vanliga som bränder i alla andra byggnader tillsammans. En vanlig orsak till brand är att vi glömmer, slarvar eller inte alltid vet vilka risker som finns i ett hem. Orsaker till brand kan vara:

  • levande ljus
  • mat som glöms på spisen
  • köksutrustning och vitvaror
  • köksfläkten

I varje lägenhet finns en eller flera fast installerade brandvarnare av märket Kamic. Dessa är anslutna till fastighetens elnät samt har ett inbyggt batteri. Batteriets livslängd beräknas till mellan 7 och 10 år, vartefter brandvarnaren måste bytas ut i sin helhet. Brandvarnaren piper någon gång per minut när batteriet har nått slutet av sin livslängd.

Styrelsen har beslutat att tillhandahålla boende nya brandvarnare, samt bistå vid byte. De nya brandvarnarna är av samma modell och passar i befintligt fäste. Kontakta styrelsen på info@solvandanvasby.se när ni behöver byta brandvarnaren.

Brandskyddsföreningens hemsida hittar ni mycket information om hur ni kan brandsäkra ert hem. Där finns även en gratis, webbaserad utbildning om brandsäkerhet i hemmet.

Bredband och kabel-TV

Föreningen har ett gemensamt avtal med Telenor för internetanslutning och kabel-TV. I basabonnemanget ingår 8 kanaler och 10 Mbit/s. Modemet monteras enklast i säkringsskåpet och ska lämnas kvar vid flytt,

Boende kan välja att teckna tilläggsavtal direkt med Telenor för exempelvis högre bandbredd eller fler tv-kanaler. Dessa tillägg faktureras den boende direkt från Telenor. I förekommande fall kräver tilläggen uppgraderad utrustning som då tillhandahålls av Telenor. Denna utrustning skickas vanligtvis tillbaka till Telenor vid uppsägning, medan originalutrustningen lämnas kvar i lägenheten.

Lägenhetsnummer

Varje lägenhet har två unika lägenhetsnummer, ett internt inom föreningen och ett externt för adress / folkbokföring.

Internt lägenhetsnummer

Föreningens interna lägenhetsnummer används vid hyresavtal, överlåtelser, pantsättningar, avgiftshantering med mera. Det är detta nummer som du ska använda i kontakt med styrelsen och förvaltningen.

Du hittar ditt interna lägenhetsnummer antingen i ditt överlåtelseavtal eller på ytterdörrens utsida, i det övre hörnet på gångjärnssidan:

Bilden visar det övre vänstra hörnet av ytterdörren, sett utifrån. Där finns en liten bricka monterad som visar det unika lägenhetsnumret

Externt lägenhetsnummer

Skatteverket har upprättat ett lägenhetsregister som inte ska förväxlas med föreningens egen lägenhetsförteckning.  Lägenhetsregistrets nummer utgör lägenheternas identitet, vilka också kommer att föras in i folkbokföringsregistret. I lägenhetsregistret är det dessa nummer, tillsammans med tillhörande adresser, som används, exempelvis Holmvägen 22C, lägenhet 1203, i Upplands Väsby. Enbart lägenhetsregistrets nummer ger inte en lägenhet en unik identitet.

Porttelefon

Porttelefonen är kopplad till telenätet, vilket betyder att du kan tala med besökare via din telefon. Porttelefonen fungerar med fast telefon, IP-telefoni eller mobiltelefon. Kontakta styrelsen på info@solvandanvasby.se för att få hjälp med att registrera ditt namn och önskat telefonnummer i porttelefonen.

Obs! Endast ditt namn och lägenhetsnummer visas i porttelefonen, inte ditt riktiga telefonnummer.

Efter att ditt namn och telefonnummer registrerats så kan besökare ringa dig från porttelefonen via ditt namn och lägenhetsnummer. Om du önskar släppa in besökaren så trycker du på 5 på telefonens knappsats för att låsa upp entrédörren, annars lägger du bara på.